Oogkliniek Den Haag

Gloednieuwe oogkliniek efficiënt aan de slag met volledige IT-omgeving op maat

In het Central Innovation District, het kloppende economische hart van Den Haag, opende op 1 juli 2022 de splinternieuwe en moderne Oogkliniek Den Haag zijn deuren. Wat startte bij de aanvraag van hosting en een server bij Previder, mondde uit in een compleet IT-project dat Oogkliniek Den Haag volledig ondersteunt bij het efficiënt uitvoeren van de oogheelkundige zorgwerkzaamheden.
Terug naar overzicht

Hosting-opdracht resulteerde in compleet IT-voorstel

De zoektocht naar een goed Elektronisch Patiënten Dossier leidde Oogkliniek Den Haag naar EPD Emma, van leverancier Timeff. Om het EPD betrouwbaar en veilig te laten draaien, zocht de kliniek vervolgens een server inclusief hosting. Aangezien Timeff al jarenlang prettig samenwerkt met Previder, raadde de leverancier aan om met Previder in gesprek te gaan. De ruime ervaring van Previder in de zorgmarkt en IT-projecten, bleek waardevol voor Oogkliniek Den Haag. Volgens accountmanager Eric Schut kwam die ervaring ook tot uiting in een overstijgende blik. “We keken verder dan alleen die server waarom werd gevraagd. Wat heb je als nieuwe kliniek nog meer nodig op IT-gebied en hoe kun je daar invulling aan geven? Welke obstakels kun je verwachten? We mochten een aanvullend voorstel doen. Oogkliniek Den Haag bezocht vervolgens nog een andere oogkliniek die wij faciliteren. Zo hebben ze een goed beeld gekregen van wat wij te bieden hebben. Uiteindelijk werd ons voorstel aangenomen.”

Over Oogkliniek Den Haag
Oogkliniek Den Haag is opgezet door oogartsen met ruim 20 jaar allround ervaring in de topklinische oogheelkundige ziekenhuiszorg. Mensen uit de regio Haaglanden kunnen er terecht voor hoogwaardige oogheelkundige zorg, met veel aandacht voor de patiënt en korte wachttijden. De kliniek werd in het leven geroepen omdat de oprichters ervan overtuigd zijn dat ze patiënten beter en sneller kunnen helpen in een zelfstandig behandelcentrum.

“Doordat Previder dit proces al vaker doorlopen heeft, bleek hun ervaring heel waardevol voor ons”

Patrick Tettero - Operationeel directeur Oogkliniek Den Haag

Korte lijntjes

Previder heeft Oogkliniek Den Haag kunnen helpen met alles wat IT raakt, van de internetverbinding tot en met de digitale werkomgeving. Zo fungeert Previder voor deze opdrachtgever als een soort one-stop-shop voor alles op IT-gebied, aldus Eric. “De lijntjes zijn kort. Dat geldt trouwens ook voor de samenwerking met de EPD-leverancier. Daardoor kunnen we samen zorgen voor een goede performance van het EPD. We weten elkaar snel te vinden en zijn door en door vertrouwd met elkaar. Dus zelfs als er eens iets misgaat, zoeken we samen naar een oplossing in plaats van met de vinger naar elkaar te wijzen.”

De digitale zorgwerkplek

Een belangrijk onderdeel van de geleverde oplossing is de digitale zorgwerkplek van Previder. Met deze flexibele digitale werkplek kunnen de medewerkers van Oogkliniek Den Haag vanaf iedere locatie op ieder moment inloggen op hun werkomgeving, inclusief toegang tot het EPD. De veiligheid is daarbij optimaal, want de digitale zorgwerkplek voldoet aan alle eisen en normen die gelden in de sector. Previder is volledig gecertificeerd en voldoet aan de strenge Nederlandse norm voor informatiebeveiliging in de zorg (NEN7510).

Pragmatisch meedenken

In het geval van een startende organisatie als Oogkliniek Den Haag leeft bij Previder het besef dat er extra goed gekeken moet worden naar de financiën en investeringen. Eric: “We proberen daar zo goed mogelijk in mee te denken. Heel pragmatisch ook: wat heb je echt nodig om te kunnen starten, met de mogelijkheid om daarin later verder door te groeien. Ook in dat opzicht leveren we op maat. Met als bijkomend voordeel dat de dienstverlening van Previder iedere maand makkelijk kan worden op- en afgeschaald. Zo kunnen wij ook in onze dienstverlening meebewegen met de behoefte van de kliniek.”

Goede samenwerking

Patrick Tettero, operationeel directeur van Oogkliniek Den Haag, is zeer te spreken over de samenwerking met Previder: “Die verloopt heel erg goed. Korte lijnen, duidelijke afspraken en vooral het meedenken bevalt heel goed. Bij het opzetten van een ICT-infrastructuur en een gekoppeld EPD is het makkelijk om zaken over het hoofd te zien. Doordat Previder dit proces al vaker doorlopen heeft, bleek hun ervaring heel waardevol voor ons. Door de samenwerking van Previder met Timeff hebben zij ons op veel vlakken kunnen ontzorgen.”

Alles op tijd geleverd

Volgens Eric Schut is het traject van de eerste gesprekken tot en met de oplevering zonder ernstige hobbels verlopen. “Maar wel spannend was de vraag of we tijdig alle hardware konden leveren voor de opening op 1 juli. Temeer omdat alles voor die datum ook nog getest moest worden. Gezien de schaarste die er momenteel heerst, hebben we echt een zoektocht moeten ondernemen om alle benodigde artikelen op tijd in huis te krijgen. Daarvoor hebben we alle zeilen bijgezet en we zijn er best trots op dat het gelukt is.”

Previder leverde onder andere:

✓ EPD Emma wordt gehost vanuit het Previder-datacenter in Hengelo.

✓ De flexibele, digitale zorgwerkplek voor ruim 25 medewerkers.

✓ Aanvullend Office 365-diensten met externe back-up in het datacenter van Previder.

✓ Een glasvezelverbinding met een fallback-lijn, voor zowel internet- als telefonieverkeer.

✓ Een beveiligde LSP-koppeling. Previder behoort als GZN (Goed Beheerd ZorgNetwerk) tot de selecte groep netwerkleveranciers die zo’n verbinding tot stand mag brengen.

✓ Fysieke werkplekken in de vorm van PC’s/notebooks.

✓ Lokale infrastructuur, met o.a. switches, scanners, printers, WiFi en netwerkcamera’s.

✓ Een online telefonieomgeving voor zowel vaste als mobiele telefoons.