Stichting Woonbegeleiding Jong Volwassenen

Meer flexibiliteit met een nieuwe digitale werkomgeving

Stichting WBJV maakte een flinke groei door en had een focus op professionalisering. Bij moderne behoeften en wensen hoort een IT-omgeving die hieraan kan voldoen. Een nieuwe digitale werkplekomgeving biedt de flexibiliteit en efficiëntie die de medewerkers nodig hebben. Stichting WBJV en Previder kijken samen naar mooie vervolgstappen.
Terug naar overzicht

Groei vereist modernisering

Sinds de oprichting in 2010 maakte WBJV een flinke groei door, in omvang maar ook in professionaliteit. Dat vereist wat van je organisatie én van je IT-omgeving. Om aan de wensen van de ‘nieuwe wereld’ te kunnen voldoen, was er een moderne IT-omgeving nodig. Daarom ging WBJV op zoek naar een IT-dienstverlener die de organisatie hierin kan voorzien. Dat de keuze op Previder viel, was met name te danken aan de ruime ervaring in de zorgsector.

Over Stichting Woonbegeleiding Jong Volwassen
WBJV biedt diverse vormen van beschermd wonen, (woon)begeleiding en behandeling. Jongeren in de leeftijd van 16 tot 26 jaar krijgen er professionele begeleiding richting zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Dat gebeurt op 24-uurs locaties, in kleinschalige modulaire woonvoorzieningen of via ambulante begeleiding. WBJV heeft 11 locaties (waarvan 9 woonlocaties) in verschillende plaatsen in Twente.

Medewerkers flexibiliteit bieden

De circa 60 medewerkers van WBJV werken op verschillende locaties en wisselen ook regelmatig van locatie. Een oplossing die flexibiliteit biedt aan de medewerker was noodzakelijk, aldus algemeen directeur Marlein Weener. “Onze medewerkers moeten overal snel en makkelijk bij zowel hun eigen als de cliëntgegevens kunnen komen.” Eric Schut, accountmanager namens Previder: “We hebben WBJV verschillende zorgwerkplekconcepten voorgelegd om te bepalen wat het best zou passen bij de behoefte. Daar hebben we samen goede gesprekken over gevoerd en uiteindelijk zijn we gekomen tot een digitale werkplek op basis van Office 365-diensten. Doordat WBJV alle applicaties al web-based afnam, kon de traditionele werkomgeving in één keer worden losgelaten. In de nieuwe situatie loggen de medewerkers niet meer in op een traditioneel bureaublad maar op een online portaal dat hen toegang geeft tot de applicaties en data die ze nodig hebben.” Marlein Weener vult aan: “De nieuwe opzet van Previder maakt het mogelijk met één keer inloggen bij alle gegevens te kunnen. Dat is echt een meerwaarde gebleken.”

“Previder kwam vanuit eigen ervaring met goede suggesties, die wij zelf niet bedacht zouden hebben”

Marlein Weener - algemeen directeur WBJV

Beheer en ondersteuning

Naast het leveren van de digitale werkomgeving fungeert Previder nu ook als de IT-afdeling van WBJV. De werkplekken en de randapparatuur worden op basis van detachering beheerd en specialisten van Previder zijn regelmatig op de werkvloer aanwezig om eventueel gewenste ondersteuning te kunnen bieden. Voorafgaand aan de ingebruikname heeft Previder een aantal key-users geïnstrueerd over het gebruik van de nieuwe werkomgeving, zodat deze medewerkers op hun beurt hun collega’s daarin kunnen coachen en ondersteunen.

Prettige samenwerking

Marlein Weener is enthousiast over de samenwerking met Previder. “Die ervaren wij als zeer prettig. We hebben vaste aanspreekpunten die altijd bereikbaar zijn en kregen de tijd om de nieuwe werkomgeving uitgebreid uit te proberen voordat die uitgerold werd in de hele organisatie. Previder kwam vanuit eigen ervaring met goede suggesties, die wij zelf niet bedacht zouden hebben. Dat, in combinatie met onze eigen wensen en ideeën, heeft geleid tot een hele praktische, efficiënte maar ook mooie werkomgeving, die voor iedereen toegankelijk is.”

Resultaat boven snelheid

Ook Eric Schut kijkt met plezier terug op het op project. “Het prettige was dat het niet onder grote tijdsdruk stond. WBJV hechtte vooral veel waarde aan een goed resultaat. Met elkaar hebben we de tijd kunnen nemen om heel zorgvuldig te kijken naar de inrichting van de nieuwe werkomgeving en om te testen of wat we bedachten ook naar wens functioneerde. Met dit project hebben we een soort eerste fase afgerond. De komende periode gaan we focussen op het optimaliseren van de bestaande netwerkomgeving en telefonieoplossing.”

Previder leverde onder andere:

✓ Een flexibele digitale werkplek op basis van Office 365-diensten, aangeboden via een online portaal dat wordt gehost in het datacenter van Previder.

✓ Laptops en vaste werkplekken, inclusief device management.

✓ IT-beheer en ondersteuning op basis van detachering.