Elan Wonen

"ICT outsourcen om de organisatie verder te kunnen ontwikkelen"

Houd je het beheer van je ICT-landschap binnen de deur, of besteed je het bewust uit? Het is een vraag waar menig woningcorporatie zich momenteel over buigt. Guus van Gelder, Teamleider Bedrijfsvoering van Elan Wonen, koos voor dat laatste: “Het onderhouden van de steeds complexere ICT-infrastructuur is voor een kleine organisatie nauwelijks te doen.”
Terug naar overzicht

*Dit is een artikel van CorporatieGids.nl.

Elan Wonen is verantwoordelijk voor ongeveer 7.000 woningen in Haarlem en Heemstede. Op de vraag wat momenteel de belangrijkste ontwikkelingen zijn voor de Noord-Hollanders, vertelt Guus: “ICT-ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Het adaptief vermogen van de organisatie en het op peil houden van kennis op ICT-gebied binnen de organisatie is misschien wel een grotere uitdaging dan het implementeren van nieuwe producten. Daarnaast zijn thema’s als optimale digitalisering, robotisering en ketensamenwerking momenteel erg actueel binnen Elan Wonen.”

Groter belang

Dit jaar is Guus 35 actief bij Elan Wonen. Op de vraag wat het grootste verschil is tussen ICT toen en nu, vertelt hij: “In mijn begintijd diende ICT puur als ondersteuning voor de administratie. Nu is het echter een onmisbaar onderdeel geworden van alles wat we doen, op elk moment van de dag én voor alle medewerkers en huurders. Het belang is daardoor veel groter geworden.”

Ondersteunen van de organisatie

“Wij hebben daarom – inmiddels alweer acht jaar geleden – een bewuste keuze gemaakt voor outsourcing,” gaat Guus verder. “Het onderhouden van de steeds complexere ICT-infrastructuur is voor een organisatie met een hele kleine ICT-afdeling nauwelijks te doen. Bovendien verleggen we de aandacht voor het beheren van de ICT-omgeving liever naar de ondersteuning van de organisatie met behulp van de juiste ICT-middelen. Naast het verminderen van de beheerlast, zijn we ook altijd up-to-date en voor medewerkers altijd en overal beschikbaar.”

Outsourcing

Elan Wonen werkt daarbij nauw samen met Previder Corporaties. Guus: “We hebben de outsourcing bij hen neergelegd. Previder Corporaties beheert nu onze infrastructuur en vormt de eerste lijn helpdesk en werkplekbeheer. Omdat we weten dat de ICT zo goed geborgd is, kunnen wij ons richten op zaken die er meer toe doen.”

Early adaptor

Het is voor Elan Wonen niet belangrijk koploper te zijn wanneer het gaat om de adoptie van nieuwe technologieën. “Wanneer je koploper wilt zijn, moet je als management innovatief willen zijn en risico’s durven nemen,” legt Guus uit. “Daarbij hoort dan ook een professioneel ICT-team. Zover zijn we nu nog niet. Wel kiezen we bewust voor de rol van early adaptor, en niet pas aan te sluiten als de technologische ontwikkelingstrein alweer bij een volgend station is aangekomen. Vanuit die gedachte houden we bijvoorbeeld de ontwikkelingen rondom robotisering goed in de gaten.”

Volledig in de cloud

Wanneer hem gevraagd wordt hoe het ICT-landschap van Elan Wonen over vijf jaar eruit ziet, vertelt Guus: “Daar kan ik kort over zijn: binnen vijf jaar willen wij de volledige overstap maken naar de cloud, zodat wij ons nog meer kunnen richten op het verder ontwikkelen van de organisatie.”