Terug naar overzicht
Blog

Slimme IT voor de zorg: 6 cruciale criteria

In deze blogreeks leg ik uit hoe Previder zorgorganisaties helpt beter te presteren door de inzet van slimme IT. Wij hebben daarvoor een vierstappenplan opgesteld, waarvan ik de eerste twee stappen in voorgaande afleveringen heb beschreven. Nu is het tijd voor stap 3: het maken van verantwoorde strategische keuzes in IT.
Door: Eric Schut
IT voor de Zorg

Om richting te geven aan de genoemde strategische keuzes, hebben we in deze stap 6 criteria geformuleerd die je als zorgorganisatie zou moeten meenemen in het proces. Die criteria zal ik hieronder kort beschrijven.

1. Welke eisen stel je aan je leverancier(s)?

Slimme IT werkt niet op zichzelf. Je hebt er experts voor nodig, van de opzet en inrichting van je omgeving tot en met de adoptie door de gebruikers. Belangrijk daarbij is ook dat die experts niet elk op hun eigen eiland opereren, maar productief samenwerken in een dynamisch ecosysteem. Houd daar rekening mee bij het kiezen van je leverancier(s).

2. Wat verwacht je van je werkplekken?

Lokale werkplekken met lang lopende licenties en contracten? Natuurlijk, dat kan nog steeds, maar het is niet erg flexibel. De ‘slimme IT-versie’ van de werkplek draait in de cloud. Je betaalt voor wat je gebruikt en kunt eenvoudig op- en afschalen.

Digitale werkplek

3. Wie werkt wanneer met welke devices?

Met slimme IT in de cloud kunnen gebruikers altijd en overal elk type device gebruiken. Vanuit veiligheidsoverwegingen is het wel verstandig om stil te staan bij de vraag of jouw gebruikers ook met privé-devices mogen werken. Is het antwoord ja, houd daar dan rekening mee in het beveiligingsbeleid van je slimme IT-omgeving.

4. Hoe is de beveiliging geregeld?

De beveiliging van je data, verbindingen en applicaties is specialistenwerk. Applicaties die in de cloud draaien zijn altijd up-to-date. Maar hoe zit het met de rest? Kies voor oplossingen die fouten bij gebruikers beperken en zorg dat je een gespecialiseerde partner hebt die continu toeziet op wat er gebeurt en ingrijpt als het nodig is.

5. Hoe stel je data en applicaties beschikbaar?

Maatwerkapplicaties, zoals EPD’s en CRM’s, draaien bij veel zorgorganisaties nog in een verouderde omgeving. Maar met behulp van virtualisatie kunnen ze toch worden geïntegreerd in de slimme IT-omgeving. Maak met je gebruikers wel goede afspraken over welke additionele applicaties (zoals WhatsApp en Dropbox) ze wel en niet mogen gebruiken.

6. Hoe ga je jouw slimme IT beheren?

Voor een zorgorganisatie brengt het uitbesteden van IT-beheer altijd voordelen met zich mee. Het beheer wordt uitgevoerd door ervaren experts en je IT-omgeving is altijd up-to- date. Zo kunnen jij en je organisatie focussen op je zorgactiviteiten. Precies waar slimme IT voor bedoeld is!

Download de whitepaper

Wanneer jouw organisatie op alle bovengenoemde criteria weloverwogen keuzes heeft gemaakt, is het tijd voor de vierde en laatste stap: hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwe slimme IT op de gewenste manier wordt gebruikt en omarmd door je medewerkers? Deze stap zal ik in mijn volgende blog belichten. Je kunt daarop ook een voorschot nemen door nu alvast ons e-book over slimme IT voor de zorg te downloaden. Natuurlijk kun je ook direct contact opnemen om een afspraak te maken met een van onze slimme IT-experts.

Meer weten?
Lees hier alles over:
-IT oplossingen voor de zorg
-Digitale werkplek

Wil je direct contact opnemen? Je kunt ons bereiken via info@previder.nl, op 088 - 332 3333, of via onze contactpagina.